vrijdag 29 april 2011

Anne merkt blauwe mensen op.

Deze week hebben jullie van Sharon al een aantal (vreemde) fobieen gehoord. Zoals de angst om omhoog te kijken (Anablefobie), de angst voor een schaduw (Sciafobie / sciofobie ) en natuurlijk de angst voor lange woorden (Hippopotomonstrosesquippedaliofobie).
Nou wou ik jullie wat gaan vertellen over een vrij vreemde en zeer zeldzame ziekte, namelijk blauwe mensen. 



Silver man"Blauwe mensen!?" zul je nu vast wel denken, maar ja, ze bestaan dus echt. Het zijn geen smurfen of dergelijken, nee gewoon echte mensen met een blauw, bijna paarse huidskleur. Deze overtuigend blauw/paarse kleur komt door een constant tekort aan zuurstof in het bloed. Er is overigens maar een familie op de wereld die hier last van heeft (die van Martin Fugate ).


De ziekte is genetisch bepaald, en zeer zeldzaam. Het is een recessief gen en beide ouders moeten dus drager zijn wil het zich voort zetten. De kans dat Martin Fugate, een Fransman die in 1950 immigreerde naar Amerika, een vrouw zou ontmoeten die ook drager is was dus ook zeer klein. Nu raad je het natuurlijk al, hij vond de vrouw van zijn dromen. En zij was (per ongeluk) drager van dit blauwe-mensen-gen. Martin kreeg met deze vrouw zeven kinderen waarvan vier of vijf ook blauw waren. 


Jammer genoeg (althans ik vind het jammer) kan de ziekte nu volledig behandeld worden en lopen er volgens deskundigen geen blauwe mensen meer rond op de aarde.



Wat vinden jullie nou van 'blauwe mensen'? Ergens lijkt het me best grappig om iemand te vinden die drager is en toevallig het zelf ook tezijn. (in theorie althands)

Stay beautiful,
x
-   Bad is never good until worse happens

8 opmerkingen:

  1. ik vind het heel apart maar eigenlijk ook wel een beetje eng om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahahah je zou maar blauw zijn!
    Echt een super leuk stukje Anne.
    Jullie zijn de beste!
    X Amanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het een beetje eng, gewoon een grote smurf. Volgens mij wordt hij dagelijks raar nagekeken..
    xliefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Awesomeeeeeeee.
    Maar idd wel zielig voor die man. Ik denk dat je vooral als kind heel erg gepest/aangestaard wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, het ziet er best raar uit!

    xoxo ♥♥

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind die eerste foto zelf vrij creepy :P
    Maar het lijkt me ergens best grappig om blauwe kinders te hebben. Je wordt wel veel aangestaard


    x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat nou als de eerste mens op aarde blauw was , en dat deze mens de enige overlevering is van deze eerste mens?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat nou als de eerste mens blauw was en dat er nu nog mensen bestaan die dat nog zijn ? Is dat een ziekte of iets heel natuurlijks ? Zouden we dan niet eigenlijk allemaal blauw moeten zijn en zijn wij als mens gedegenereerd?

    BeantwoordenVerwijderen

Just leave your lovely comment!