zaterdag 12 november 2011

Rosalie: à la minute je kamer opruimen


Hoi, hee, hallo, hai, goedemorgen!
“Als ik terugben, is je kamer opgeruimd, begrepen?”
“Ja… ja, mam, komt goed” (Ik moet alleen eerst nog skypen met Meneer, als Meneer naar de hockey/voetbal/balletles vertrokken is het gesprek herhalen met mijn vriendin, alle details uitpluizen en daar een verslag over schrijven. Daarna moet ik een artikel schrijven, beginnen aan mijn stuk voor NaNoWriMo omdat ik meer dan 16.667(!) woorden achterloop, een boek lezen voor Frans, wentelteefjes bakken voor de halve buurt en de hond uitlaten – oh, en het wordt ook weer
eens tijd dat ik een moment voor mezelf pak en film kijk met versgepofte popcorn die nog gemaakt moet worden).
En, na voor je gevoel vijf minuten maar in werkelijkheid een halve eeuw, belt je moeder je op:  “Hoi lieverd, over een kwartiertje ben ik terug. Hoe staat het ervoor met je kamer?”

Herkenbaar? Hier een reeks trucs van de ervaringsdeskundige om super speedy je kamer op te ruimen. 


De Grote Wasmand-Verdwijntruc
Mijn persoonlijke favoriet. Men neme een wasmand, het liefst zo’n flexibel, plastic geval, en een hooiberg aan random zooi. Smijt het er allemaal in, zet hem op zolder/in de hoek van je kamer onder een deken (‘Kijk, ik heb een nieuwe poef!’)/in de hoekkast et voilà: weg is rommel. Hou wel met een aantal dingen rekening, voor je een speurtocht op touw moet zetten op zoek naar je passer voor het wiskundeproefwerk van morgen (nee joh, ik spreek niet uit ervaring). Denk dus, voor je de Grote Wasmand-Verdwijntruc toepast, na over de vraag wanneer je de tijd hebt om de boel goed (!) uit te zoeken. Als dat pas over vier of vijf dagen is, doe er dan geen belangrijke spullen in. Lievelingshemdje wel gewoon opruimen dus, net als rekenmachines en andere levensbelangrijke voorwerpen. Doe er ook geen volledig beddengoed of je collectie winterjassen in, zo groot is een wasmand nou ook weer niet.

Wat me brengt op punt twee: grote dingen.
Ruim grote dingen gewoon op. Geen jassen of dikke vesten in een random hoek gooien. Meestal lijkt de bende rotzooi veel groter dan dat hij in werkelijkheid is, en als je dit soort grote dingen eruit pikt en wel quasinetjes opbergt, scheelt het (optisch) al een hoop.

Train jezelf
Door iedere dag vijf tot tien minuutjes je kamer snel even schoon te maken, sla je twee vliegen in een klap: je hebt aan het eind van de week geen ongelofelijke bende, en je traint jezelf voor in een echte noodsituatie, een zaak op leven en dood wanneer je serieus minder dan tien minuten de tijd hebt om je kamer schoon te krijgen. Je zult versteld staan van de hoeveelheid werk die je in tien minuten kunt verzetten.

Musique!

Als ik iets NIET kan, is het opruimen zonder muziek. Dan raak ik afgeleid van ieder miniem voorwerp (‘Oh! Het is mijn roze lievelingsgum met peersmaak! Even kijken waar mijn lievelingskokosgum is…’) en heb ik het tempo van een gepensioneerde slak. Zet een playlist aan, volume voluit en gaan met die banaan (wat een heerlijk gezegde is dat toch ook). Pas wel op dat je niet om de vier minuten weer achter je laptop kruipt om een ander nummer aan te klikken en meteen ‘even’ je mail te checken.
  
Schoonmaken *dadadadummmm*
Niet de meest plezierige tijdsbesteding die ik kan bedenken, maar toch erg nuttig. Ga vliegensvlug met een doekje langs alle beeldschermen, fotolijstjes et cetera. Beeldschermen van bijvoorbeeld een televisie trekken stof aan, waardoor je kamer er meteen vies uitziet. Laptopschermen zijn ook nooit bepaald schoon te noemen, hetzelfde geldt voor iPads/Pods/Macs/Touches/Phones en andere technische gevalletjes.
Als je vloer in de niet erg vies is, ga dan niet hannesen met een stofzuiger en vijfhonderd verschillende soorten dweilen, maar bijt je erdoorheen en ga snel over de vieze plekjes heen met een doekje. Niet vreselijk schoon, maar het echte schoonmaakwerk komt morgen wel, als er wel voldoende tijd is. 


En, ook niet onbelangrijk, pas op voor je leven!
Tijdens het speedy opruimen van je kamer kan je nog wel eens een voorwerp op een ietwat ongelukkige plaats neerzetten. Als je dan even met je gedachten bij iets anders bent of de andere kant opkijkt, breek je zowat je nek/enkel/kleine teen. Niet waar je op zit te wachten als je haast hebt. Ik smijt altijd alle rommel (schoenen en andere vieze voorwerpen uitgezonderd) op mijn bed, en zoek het vanaf daar snel uit. Je kunt de boel lekker uitspreiden en houdt nog een beetje overzicht. Een grote, gecentreerde berg is ook aantrekkelijker dan allemaal kleine hoopjes rommel in iedere uithoek van je kamer.  
Succes!

Let there be cake for all our mistakes! – Rosalie



2 opmerkingen:

  1. Het was inderdaad herkenbaar, maar op een dag word je ouder en besef je dat je beter alles opgeruimd kan houden. Of alles in een keer goed ;)

    Leuke handige tips.

    BeantwoordenVerwijderen

Just leave your lovely comment!