vrijdag 2 december 2011

Anne zag Yann Tiersen live!


Afgelopen Dinsdag (29 november) ging ik met 2 vriendinnen naar de Melkweg in Amsterdam waar Yann Tiersen optrad. Yann Tiersen in een componist en multi-instrumentalist uit Brest (Frankrijk). Hij is geboren in 1970 (Dat maakt hem 41, niet 31 zoals veel mensen van mijn leeftijd op het eerste gezicht zouden denken. No worries, wij zijn net zo schuldig.)
Yann Tiersen is vooral bekend door de nummers die hij schreef en speelde voor de films Le fabuleux destin d'Amélie Poulain en Goodbye Lenin. Deze titles zeggen je zo op het eerste gezicht misschien niks, maar misschien gaat er bij dit nummer een belletje rinkelen. Ik zal er alvast bij vermelden dat dit filmpje niks met de film Le fabuleux destin d'Amélie Poulain te maken heeft.
(Sowieso is er laatst een reclame geweest die goed gebruik van heeft gemaakt van dit nummer)


Nu ben ik overigens niet naar een piano concert geweest, in tegen deel zelfs. Yann Tiersen speelt ontiegelijk veel instrumenten en trad in de Melkweg op met een Alternatieve band. Wat ik moest verwachten was niet helemaal duidelijk, maar het was echt ontzettend gaaf! Yann Tiersen heeft altijd een beetje een dromerig gevoel over zijn muziek heen liggen en deze was hier ook zeker aanwezig. Verder was de muziek gewoon ontzettend divers. Van een rustgevend viool spel tot harde snelle rock, het kwam alleemaal voorbij en ook gewoon samengevoegd in 1 nummer.
Helaas weet ik de titles van de liedjes niet aangezien Yann Tiersen zelf vrij dronken was en er helemaal niks uit zijn Engels (met duidelijk Frans accent) te halen was.

Een van de licht effecten die gebruikt werd
Ik heb ook een stukje gefilmd van een nummer waar het verschil in stijlen heel duidelijk aanwezig was, het ging echt van uiterste naar uiterste. Helaas komt dit in het filmpje totaal niet naar voren, mijn camera kon het duidelijk niet aan en ook het dromerige gevoel is naar mijn idee ver te zoeken. Toch voeg ik hem bij om een beetje een indruk te geven en aan de lichten kun je wel ontdekken hoe de muziek ging. (De lichten waren overigens ontzettend mooi gedaan! Echt heel gaaf, en er werd ook super mooi gebruik gemaakt van mengpanelen voor de muziek. Ze waren van alle markten, op hoog niveau, thuis)



Dit was mijn eerste echte concert en eerste bezoekje aan de Melkweg, man wat was het gaaf! Als Yann Tiersen ooit nog naar Amsterdam komt, ben ik zeker van de partij!

Stay Beautiful,
x
- Refuse to settle for anything less than butterflies
.

1 opmerking:

  1. Leuke post! Ben zelf vooral gek van zijn pianostukken, fijne wegdroom- en huiswerkmuziek.

    BeantwoordenVerwijderen

Just leave your lovely comment!