zaterdag 30 juni 2012

Rosalie neemt jullie mee naar de Verboden Afdeling van haar iTunes-bibliotheek


Keelhaul that filthy landlubber, send him down to the depths below!
Make that bastard walk the plank, with a bottle of rum and a yo-ho-ho!

Dat ik Muse, Kasabian en Kaizers Orchestra luister weten jullie nu wel. Maar zelfs Kaizers is hartstikke mainstream, vergeleken met deze band, die een prominente positie bemachtigd heeft in de Verboden Afdeling van m’n iTunes-bieb. En even voor het beeld: Kaizers is een experimentele rockband die zingt in het Noors.
Een vriendin tipte me over Alestorm, een Schotse folk/metalband, die muziek maakt over, jawel, piraten. En het is niet alleen hartstikke hilarisch (Shipwrecked! Get druk or die!), ze zijn ook nog eens vrij goed. En Schots. Need I say more?

Helaas is Alestorm nog niet héél ver doorgedrongen tot ons muzikale besef, en heb ik zelfs via m’n Spotify Premium geen toegang tot hun albums. Maar gelukkig hebben ze daar Youtube voor uitgevonden. En anders kun je er ook op minder legale wijze je handen op leggen (wat heel goed binnen het sfeertje van de band past – maar dat heb je niet van mij.)

Het instrumentele deel is vooral erg folk-ish met een flinke dosis metalness. De tekst is, zoals gezegd, vrij briljant en het geheel sluit perfect aan bij het piratenthema. Wat het afmaakt is de wat rauwe stem van de frontman, gecombineerd met de Schotse klanken en het gebruik van bepaalde piraat-achtige worden (‘banjacked’ bijvoorbeeld, prachtig woord). Wat ook nog eens leidt tot een uitbreiding van het vocabulaire van de luisteraar. Win-win!

Verder is deze band vooral een gevalletje van "Love it or hate it". Al kan ik me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die zich tot die laatste categorie rekenen. Alleen de lycrics al zijn reden genoeg om een van hun albums aan te schaffen. See (of nou, listen) for yourself: 


Hakuna matata! 

2 opmerkingen:

  1. Ik vind het best wel leuk.. beetje folklore-achtig, maar toch metal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt geniaal goed! Haha, erg leuk^^

    BeantwoordenVerwijderen

Just leave your lovely comment!