zaterdag 10 maart 2012

Rosalie vraagt zich af: meedoen aan KONY 2012 JA/NEE?


Iedereen die een beetje up to date is wat  sociale media betreft heeft erover gehoord: KONY 2012. KONY 2012 is een initiatief van Invisible Children met als voornaamste doel meer besef te kweken over de situatie in Oeganda, en dan met name rond Kony.
Joseph Kony is ’s werelds meest beruchte oorlogsmisdadiger, gezocht door het Internationaal Gerechtshof in Den Haag vanwege o.a. schending van de Universele Rechten van de Mens. Hij is de oprichter van de verzetsbeweging LRA (Lord’s Resistance Army), een extremistische groep bekend om de gruweldaden die hij begaat tegen onschuldige burgers, zoals moord, verkrachting en in sommige gevallen zelfs kannibalisme. Ook wordt er veel gebruik gemaakt van kindsoldaten, een term die ik hopelijk niet hoef uit te leggen.

Om een duidelijk beeld te krijgen van de gehele actie, kun je het beste het volgende filmpje kijken: 


Na een golf van gedeel via de sociale media is er ook een grote ‘tegenbeweging’ opgestaan, die vindt dat je niet mee moet doen, om uiteenlopende redenen. Niet omdat zij pro-Kony zijn, ze zijn anti-Invisible Children.
Het resultaat is een nogal grote brei van redenen om het wel of juist niet te doen.

Een van de grootste punten van kritiek is het geld. Invisibe Children spendeert veel geld aan zaken als reclame en personeelskosten, en maar zo’n 30% aan directe hulp. Persoonlijk vind ik dat dit geen reden is om niet mee te doen; het doel van de campagne is om besef te kweken, om ervoor te zorgen dat Kony bekend wordt, niet om meer geld in het laatje te krijgen of een of andere missie te financieren.

Ook bij het plan van aanpak van Invisible Children worden vele vraagtekens gezet, omdat ze van plan zijn het Oegandese leger in te zetten. Er is al eens eerder een vergelijkbare missie geweest, en die een complete flop. Het heeft uiteindelijk alleen maar voor veel dood en verderf gezorgd. Daarnaast is de kant van Oeganda ook niet bepaald vriendelijk, zijn soldaten hebben ook verkracht en gemoord, precies hetzelfde als de LRA.
Dat is nogal een pijnpunt, ja, en voor mij een reden om niet te doneren. Ik ben het met iedereen eens dat Kony minimaal een enkeltje cel verdient, maar ik ben niet voor het idee om een leger achter ‘m aan te sturen dat zelf ook zo zijn mankementen heeft.  

De feiten kloppen niet en het filmpje is te commercieel. True that. Nu mag je van mij heel boos met je vingertje naar de organisatie van Invisible Children gaan wijzen, maar feit blijft dat het voornaamste doel meer bekendheid van Kony is. En dat is ‘ie nu.

Wat ga ik dan doen?
Ik ben van plan wel mee te doen aan Cover the Night, de nacht van 20 op 21 april waarin iedereen die wil posters op kan hangen om nog meer awareness te kweken onder de wereldbevolking. Wat ik niet ga doen, is geld doneren, zoals ik al vertelde. Vooral omdat het Oegandese leger me geen goede keus lijkt voor de klus.

Wil je je, net als ik, even inlezen voor je doneert of wil je meer lezen? De onderstaande links heb ik als bronnen en researchmateriaal gebruikt:
- Een stuk geschreven door John Rudolph Beaton en te vinden op zijn Facebookpagina
CNN
Wiki

Meedoen aan Cover the Night kan puur uit eigen initiatief, op deze Facebookpagina kun je informatie vinden over de actie in Amsterdam.

Voor meer informatie over de gehele actie en de mogelijkheden om te doneren kun je hier kijken.

Wat ga jij doen?

Hakuna matata! 





5 opmerkingen:

  1. Ik hoorde dit Donderdag voor het eerst, toen wist ik natuurlijk al stiekem van dit artikel af. In plaats van opzoeken waar het over ging heb ik maar even tot vandaag gewacht.
    Rosalie; heldin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel goed artikel!
    Alleen vraag ik me ook af wat je nou eigenlijk bereikt met posters plakken.

    BeantwoordenVerwijderen

Just leave your lovely comment!