zondag 14 augustus 2011

Iris; Gek (op) Japan

Hallo Lezers!


Ik heb vorig jaar zomer (2010) een van mijn mooiste reizen ooit gemaakt: ik ging naar Japan! Samen met mijn ouders ben ik naar Tokio, Kyoto, Hiroshima en nog veel meer andere plekken geweest. Japan staat er om bekend dat het een beetje een raar land is; daarom laat ik jullie in mijn allereerste normale artikel zien wat voorn rare (en leuke!) dingen ik allemaal in Japan gezien heb, in ‘het land van de rijzende zon’.
Iets wat ik van te voren al ontdekte over Japan is dat ze daar gek zijn op bento boxes. Dit zijn lunch-dozen, meestal gevuld met een portie rijst, een portie groente, een portie vlees of vis, en een portie zoet, oftewel het toetje. Op de basisschool krijgen alle Japanse kindertjes elke dag een bento box mee. Tussen de moeders is er vaak onderlinge competitie over wie de mooiste bento box kan maken. Er zijn in Japan sowieso echt prachtige bento boxen vinden, zoals op het plaatje.

De Japanse wc’s zijn ook iets aparts. Toen ik voor het eerst op een ‘flush toilet’ ging zitten schrok ik: de bril was warm! Aan mijn linker kant zaten allemaal knopjes met Japanse teksten erop, waaruit ik kon opmaken dat er verschillende sproeistanden waren en dat je de temperatuur van de wc-bril kon verstellen. Aan mijn rechter kant zat een soort wit kastje dat ik per ongeluk al had aangezet. Daar kwam het geluid van een doorspoelende wc uit. Later kwam ik erachter dat dit was om onsmakelijke wc- geluiden te verhullen. Als je in Japan naar de wc gaat moet je ook altijd aparte slippertjes aan doen. Japan heeft ook een dag die viert dat de wc bestaat; dit is op 10 november elk jaar.


Wat me meteen opviel toen ik door de grote straten van Tokio liep, was dat Japanse meisjes heel modebewust zijn, en veel verschillende stijlen uitproberen. Als een Japanner zich verkleed als een karakter uit een spel, noem je dat cosplay. Je hebt ook een paar Nederlanders die dit doen en elk jaar op een bijeenkomst samenkomen genaamd ‘Animecon’. In Japan heb je één buurt waar de meest verrassende kledingstijlen samenkomen, het heet de Harajuku buurt. In Harajuku keek ik mijn ogen uit! Er zijn tientallen winkels waar je aparte kleding kunt kopen en overal om je heen zie verschillende kledingstijlen; van gothic tot punk.

Ik vond Japan echt een geweldig land, en ik zou het aan iedereen aanraden om er naartoe te gaan. Japan is gek op een leuke manier.


‘Just living is not enough’
Liefs, Iris

3 opmerkingen:

Just leave your lovely comment!