zaterdag 15 januari 2011

Irene reviewt Benzoylperoxide en andere crèmes

Je bent net wakker, kijkt in de spiegel en -oh jee-, alweer een jeugdpuistje erbij! Nu kun je wel foundation op doen, je hoofd stomen, maskertjes op doen en crèmes gebruiken tegen de vette onzuivere huid, maar wat als dat niet helpt? Mij overkwam hetzelfde en ik ben naar de huisarts geweest voor een recept!


Als eerste kreeg ik ‘Benzoylperoxide’ voorgeschreven. Die gel kon ik kopen bij de apotheek, het werd alleen niet door de verzekering gedekt wat dus betekend dat je het ook zonder recept kunt kopen. Het zit in een tube, erg handig en hygiënisch dus! Benzoylperoxide is een gel die je één keer per dag voorzichtig op je huid moet aanbrengen. Als je huid er goed op reageert, mag je na een paar dagen de gel twee keer per dag aanbrengen.
Bij mij werkte het aanbrengen van de gel heel fijn, je kunt het goed uitsmeren. De geur viel me echter wel wat tegen, het ruikt heel chemisch. Mijn dokter vertelde me dat als het na drie weken nog niet goed hielp, dat ik dan terug kon komen en dat ze met iets anders zou voorschrijven. Aangezien bij mij de meeste jeugdpuistjes niet verdwenen, ging ik weer terug naar de dokter. Toen kreeg ik Acid a vit Tretinoïne en Inderm erytromycine voorgeschreven wat echter bij mij wel werd gedekt door de verzekering.


+ Goed uitsmeerbaar
+ Handige verpakking
- Werkt blekend (dus goed oppassen met dekbed, kleding etc.)
- Werkte bij mij niet goed


Acid a vit Tretinoïne is een vorm van vitamine A zuur. Je kunt het dus gebruiken tegen jeugdpuistjes, maar ook tegen pigmentvlekken en striae. Het is een crème die je één keer per dag (het liefst ’s avonds) moet aanbrengen. De ingrediënten zorgen ervoor dat de bovenste huidlaag wordt gestimuleerd, waardoor het een scrubbend effect heeft. Door het scrubbend effect wordt de oude huidlaag verwijderd.
Het ruikt niet lekker, maar het is niet echt storend. Het ruikt gewoon naar crème waar geen parfum bij gebruikt is. Het smeren ging wat moeilijker dan met de Benzoylperoxide. Je moet het heel goed uitsmeren, want anders zie je nog de crème liggen op je huid. Na een week kreeg ik zomaar een brandend gevoel op mijn wangen, wat dus blijkbaar komt door de Acid a vit Tretinoïne. In de bijsluiter staat dat het een vorm van bijwerking is. Misschien komt het ook omdat ik van mijn huisarts twee agressieve middelen tegelijkertijd mocht gebruiken en mijn huid daar niet goed op heeft gereageerd. Aangezien ik er nogal last van had en ik ook nog griep kreeg, heb ik mijn 'medicijnen' een paar dagen niet gebruikt. Voortaan breng ik wat minder crème aan, en ook alleen maar op de plekjes waar ik heel erg last heb van acne.

+ Handige verpakking
+ Helpt erg goed tegen jeugdpuistjes
- Niet goed uitsmeerbaar
- Brandend gevoel


Ook kreeg ik Inderm erytromycine voorgeschreven. Inderm erytromycine is een vloeibare vorm van antibioticum, wat er voor zorgt dat het de bacteriën dood. Het ruikt niet fijn, het stinkt heel erg naar alcohol. Je ruikt de alcohol heel scherp, dus je moet goed oppassen met je ogen, want dat kan erg pijn doen. Je moet het twee keer per dag aanbrengen op je huid (met een watje). Als je het aanbrengt brandt de huid heel erg. Wel zie je meteen een verschil: mijn voorhoofd glimt heel snel, en als je dit aanbrengt is het glimmende effect, het vet dus, meteen weg en ziet mijn voorhoofd er mat uit.





+ Helpt meteen (werkt matterend)
+ Meeste jeugdpuistjes verdwijnen in 1,5 week
- Brandend gevoel bij het aanbrengen
- Stinkt naar alcohol en het doet pijn aan je ogen



Conclusie:
Ik vond de Benzoylperoxide niet goed werken, maar de Inderm erytromycine en de Acid a vit Tretinoïne doen echt wonderen! Wel duurt het een aantaal weken voordat je het resultaat verneemt, aangezien je haarzakjes ontstoken zijn en de mee-eters pas verdwijnen als het puistjes zijn geworden.

Als je dus ook last hebt van jeugdpuistjes (op je gezicht, rug en/of decolleté) raad ik je aan om een afspraak te maken bij de huisarts. Je hoeft je echt niet te schamen, de huisartsen hebben vast wel een ergere vorm van acne meegemaakt en zij zijn er tenslotte om je te helpen! Nog een aantal tips om acne te voorkomen:

- Reinig je handen goed, vooral voor en na het eten en nadat je naar het toilet bent geweest.
- Zit niet aan je gezicht, daardoor verspreiden de bacteriën zich alleen maar.
- Houd je huid schoon, was twee keer per dag je hoofd met lauw water en zonder zeep. Dep je huid tenslotte met de handdoek droog.
- Knijp een puistje alleen uit als hij helemaal rijp is, dus wanneer er een witte kop op zit. Als je hem wilt uitknijpen, doe dat dan niet met je vingers! Wikkel een papiertje om je wijsvingers en druk met je vingers (niet met de nagels!) tegen elkaar aan. Als het begint te bloeden moet je stoppen, want dat betekend dat het puistje uitgeknepen is.
- Na het sporten moet je meteen douchen, van zweet kun je namelijk ook puistjes krijgen, met name op je rug. Ook is het belangrijk dat je na twee keer sporten je shirt in de was doet, want anders gaat het zweet in je sportshirt zitten.
- Wissel je kussensloop regelmatig. Je kunt bijvoorbeeld na één week je kussen omdraaien zodat je een schone kant hebt, en na twee weken doe je een nieuwe kussensloop er omheen.
- Gebruik geen foundation, alsjeblieft niet! Dat verstopt de poriën alleen maar waardoor je nog meer puistjes krijgt.
- Gebruik niet te veel make-up. Make-up sluit de poriën af. Als je wel make-up wilt op hebben, gebruik dan make-up op waterbasis en niet op oliebasis.
- Drink veel water, want water zuivert je huid.
- Als je rookt, probeer dan te stoppen met roken. Roken is ongezond, je krijgt er een slechtere gezondheid en conditie van, en je krijgt er ook sneller rimpels en pukkels van.Slaap voldoende, minimaal zo’n 8 uur per dag. Het is bewezen dat als je niet voldoende slaapt, je dan meer puistjes krijgt.

Wat voor tips heb jij om puistjes te voorkomen?


“Be who you want to be, not what others want to see”

Liefs,
Irene.

7 opmerkingen:

  1. Leuk,duidelijk, overzichtelijk stukje ^^
    En altijd handig om te weten!

    x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. inderm heeft mijn broertje ook en heeft hem echt geholpen. soms als ik erg last van een puistje heb dan gebruik ik het ook. dat brandende als je het aanbrengt vind ik niet :P maar bij je ogen wel. rest geen ervaring mee maar erg handig om te weten voor mensen die erg last van acne hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Anne
    Dankjewel! :)

    @Lisa
    Het komt denk ik doordat ik een meer gevoelige huid heb -jammer genoeg haha-. Wat fijn dat het heeft geholpen bij je broertje!:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pas na 1 week verschonen??!! dan krijg je pas puistjes. Je moet je kussensloop na 3 dagen verschonen of eerder!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn dokter adviseerde naast inderm lotion, je gezicht te wassen met zwitsal zeepvrije wasgel. Ga het vanaf vanavond proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I used to take a lot of medicines and creams, only finally the Inderm worked with my acnes, I used 3 bottles after 3-4 months. I used to have big ances especially under my cheeks, deep down in the skin, now I can hardly find one. So I can say the skin is recovered back to normal state 3 years ago, left quite a lot of scars and brown scars, dry and looks darken, not smooth bright as before anymore. I take vitamins A E now after 2 weeks it looks brighter and stronger.

    One point you did not mention but it was also part of my effort during the time I used the Inderm, that I reduced significantly the amount of sweets, fat and meat consumed. Instead I had raw smoothies from fruits (not so sweet) and vegetables. It was imporatant for me to limit those things because I have oily skin, the more sweet and fat and protein I eat the more oily it is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Benzoylperoxide heeft echt mijn leven veranderd. Al vanaf mijn 15de heb ik acne en niets hielp. Ik ben echt opgelucht dat deze acnecreme mij van mijn puistjes heeft afgeholpen. Ik raad het iedereen aan die last heeft van acne!

    BeantwoordenVerwijderen

Just leave your lovely comment!