zondag 22 januari 2012

Iris is tegen bont


Hallo!

Bont, het lijkt tegenwoordig weer helemaal in. Op straat zie je veel meisjes (én jongens) lopen met een jas met een echte bondkraag erop. Een paar jaar terug was bont niet gebruikelijk, het stond als een symbool voor dierenleed. Maar de laatste tijd komt bont weer helemaal terug, bont is nu stoer om aan te hebben. Waarom is bont opeens weer terug van weg geweest, waar komt het vandaan, en wordt bont diervriendelijk geproduceerd?

Wat is bont precies? Deze vraag is vrij gemakkelijk te beantwoorden; bont is de vacht van een dood dier. Bont wordt voor veel dingen gebruikt, maar het vaakst zie je het verwerkt in kledingstukken. Zoals jassen, hoeden, sjaals en tassen. Bont wordt van veel verschillende dieren gemaakt, zoals; zeehonden, konijnen, vossen, wasberen, chinchilla’s, hermelijnen, enzovoort. Meestal wordt bont ‘gemaakt’ in landen zoals Denemarken, Finland, China en de Verenigde Staten. Maar ook in Nederland worden dieren gefokt om later voor hun bont gebruikt te worden.



Net zoals in de jaren ’70 raakt bond nu weer populair. En net zoals toen wordt bont gezien als een status symbool; de groter de kraag, des de duurder de jas was. Mensen dragen nu ook bont omdat ze het ‘gewoon mooi’ vinden, en het is een extra toefje voor aantrekkingskracht. Vroeger werd bont alleen door de allerrijkste gedragen, de hoge piefen. Maar toen er aan het einde van de jaren zeventig duidelijk werd hoe het bond werd verzamelt, was bond meteen helemaal uit. Nu weten de bontdragers het wél, maar nog steeds worden bontkragen ieder jaar populairder.

Het meeste bont komt van dieren in gevangenschap, dieren die gefokt zijn om bont te produceren. 15% van het bont in Nederland komt van dieren die in het wild gevangen zijn, dit zijn meestal zeehonden uit Canada en/of Noorwegen die dood geknuppeld worden. Anderen dieren worden ten dood gebracht door gas,  kogels, onthoofding, elektriciteit of worden levend gevilt.



Ik vindt bont niet kunnen, ik ben er sterk tegen. Ik heb meestal ook al een beeld van iemand als diegene een bondkraag heeft, ook al is ie nog zo klein. Ik hoop dat het snel weer ophoud, en dat de mensen zich realiseren wat ze op hun nek ronddragen.

Help met de strijd tegen bont door de petitie te tekenen.

‘La vie bohemme’
x - Iris

10 opmerkingen:

  1. Ik snap het probleem met bont niet echt, bijna iedereen draagt ook gewoon leren schoenen en jasjes. We eten deze dieren ook. Dus waarom is bont dan opeens erg als hun vacht gebruikt wordt ipv hun vlees.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het oké om bijvoorbeeld een schapenwollen deken te hebben (de schaapjes worden er over het algemeen niet om gedood) of leer/koeienvacht te gebruiken. Koeien zijn al gedood om hun vlees, het gebruiken van hun vacht is dan alleen een handige manier van afvalverwerking (hopelijk krijgt niemand een rolberoerte van mijn woordgebruik).
    Dieren fokken om het bont, en dan met name het gedeelte van doodknuppelen/electrocuteren/levend villen vind ik daarentegen wel extreem ver gaan en ik ben ook tegen dit soort activiteiten.

    Al ligt het natuurlijk ook aan de cultuur van een land hoe er over bont gedacht wordt. Ik Noorwegen mag je bijvoorbeeld vrij op eland jagen, daar zullen mensen heel anders tegen elandbont aankijken dan wij.

    Conclusie: ik ben het met Iris eens, met een lichte nuance hier en daar. Maar dit is sowieso een gevoelig onderwerp, en iemand vinden die het 100% met je eens is is nogal lastig (:

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je reactie Rosalie, ik begrijp wat je bedoelt.
    Voor mij is het probleem echt de manier waarop de dieren behandeld worden. Met vlees heb je ook betere opties, zoals biologisch vlees. Hierbij hebben de dieren een beter leven gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed schokkend plaatje op het laasts! ;)

    Ik ben inderdaad ook tegen, maar ook inderdaad niet 100%, net zoals Rosalie.
    Ik zou persoonlijk zelf nooit bont dragen, omdat het niet mijn smaak is, en ik vind het extra "dood" uitschreeuwen dan leren laarzen of een wolle trui.
    Wel is dan het eeuwige debat natuurlijk: waarom eet je dan wel vlees?
    Opzich zou ik best een vegetariër kunnen zijn, maar koeien leer word bijvoorbeeld écht nuttig gebruikt, alle resten van de koe worden opgemaakt, het vlees word verwerkt en de vacht word gebruikt voor schoenen en tassen etc. Ik toch ook echt nóóit een koeienvacht als kleed in mijn woonkamer leggen. Ook niet een herten gewei, of een opgezette vos.
    Het klinkt heel erg onbenullig en hypocriet, maar al die dingen zijn zo overduidelijk "Dit is een dood dier", dat ik ervan walg, maar toch vind ik het niet erg om vlees te eten en leren schoenen te dragen. Alleen al om het feit dat je niet kan zien wat ermee gedaan is etc.
    Ik denk dat ik niet alleen ben in het half/half tegen dierenleed.
    Ik zou heel graag vegetariër willen zijn, maar ik vind toch echt kip en een stukje ossehaas veel te lekker.

    Maar nogmaals, bont, dat gaat nou net een stapje te ver.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je bont wil dragen, draag dan een vintage bontjas, dan draag je in ieder geval niet bij aan het doden van nog meer beesten die gefokt wworden voor hun vacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helemaal eens met anoniem. Heel zielig maar we dragen wel leren laarzen jassen en weet ik het allemaal beetje krom toch omdan te gaan zeiken over bont!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net zoals eerder zeg ik dat bij bont dieren veel slechter behandelt worden.

      Verwijderen
  7. jullie weten wel dat vleeskoeien bruin zijn en die vellen die vaak voor de sier zijn van andere koeien komen... maargoed ik ben niet tegen bont, er is perfecte namaak in omloop en vintage bontjassen enzo vind ik prima.

    BeantwoordenVerwijderen

Just leave your lovely comment!