Het lijkt wel alsof de
wereld in no-time is veroverd door de Ray-Ban dragende jochies en
vintageverslaafde meiden. Jongeren die zichzelf zien als de nieuwe Messias op
cultuurgebied en die net zo bang zijn voor de Top 40 als vampieren voor
zonlicht. Ze zijn in grote getale aanwezig op Blogger en Tumblr en promoten
zichzelf als awesome, uniek en
onafhankelijk.
Natuurlijk kon een tegenreactie niet uitblijven en de anti-hipsterblogs
schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Denk aan blogs als
hackneyhipsterhate.tumblr.com, lookatthisfuckinghipster.com en de satirische
meme ‘Hipster Cat’. Tel hierbij alle boeken en columns over hipsters en alles
wat er verkeerd aan ze is op en het is wel duidelijk dat deze stroming lang
niet bij iedereen geliefd is.
Vreemd eigenlijk, want een vaste definitie van een hipster
bestaat niet en de meeste mensen weten niet eens hoe de gemiddelde hipster
eruit ziet. Meestal worden ze bestempeld als “pretentieuze eikels voor wie
doorsnee kleding en muziek niet goed genoeg is”, maar er steekt meer achter de
hipsters dan dat. Iedereen mag natuurlijk vinden wat hij of zij wil, maar ik
ben van mening dat je voordat je oordeelt eerst een gedegen kennis moet hebben
van datgene waarover je oordeelt. Daarom presenteer ik jullie met trots de
geschiedenis van de hipster.
De term ‘hipster’ heeft
zijn oorsprong in de jazzcultuur van de roaring
twenties. Mensen die altijd als eerste op de hoogte waren van de nieuwe
ontwikkelingen omtrent de jazzmuziek en de bijbehorende subcultuur werden door
de muzikanten ‘hepcats’ genoemd. Aan het
einde van de jaren ’30 werd dit woord vervangen door de term hipster en tada:
de eerste hipstercultuur was geboren.
De hipsters uit de jaren ’40 waren met name jonge blanke
middenstanders die zich interesseerden in bebop, hot jazz en de levensstijl van
zwarte muzikanten. In plaats van de zwarten te discrimineren (iets wat toen
helaas nog heel gewoon was), begonnen de hipsters ze te imiteren. Naast het
luisteren en spelen van dezelfde muziek gingen ze aan de drugs en begonnen ze slang te spreken. Tegelijkertijd kwam er
een fascinatie voor homoseksualiteit op. Dit was net zo tegendraads als het
wannabe-black-gedrag. Kortom, om jezelf om te toveren tot een rasechte hipster
moest je breken met de overheersende normen en waarden.
Het is onduidelijk waarom de hipsters langzaam maar zeker
van de aardbodem verdwenen, maar naar de oorlog waren ze nergens meer te
bekennen. Rond de jaren ’90 werd het hipsterdom echter voorzichtig nieuw leven
ingeblazen. Ditmaal was de stroming niet zo duidelijk te omschrijven als de
vooroorlogse variant. Matt Granfield, auteur van het boek Hipstermattic,
omschrijft het als volgt (en aangezien hij blijkbaar een deskundige op dit
gebied is moeten we zijn woorden maar even als de waarheid beschouwen):
“Terwijl de mainstream samenleving van de 21ste eeuw zich bezighield met reality tv, dancemuziek en de onderbroeken van Britney Spears vond er achter de schermen een langzame opkomst van een nieuwe cultuur plaats. Lang vergeten kledingstijlen, bier- en sigarettenmerken en muziek werden opnieuw populair. Retro was cool, het milieu was waardevol en oud was het nieuwe ‘nieuw’. Jongeren wilden bestempeld worden als ‘anders’, afwijken van de massa en een eigen cultuur creëren. Stijlvolle kleding kon niet langer gevonden worden in de H&M maar kwam nu uit tweedehandswinkeltjes of werd, nog beter, zelfgemaakt. Het was niet langer cool om eruit te zien als een televisiester; het was cool om eruit te zien alsof je nog nooit een televisie had gezien.”
“Terwijl de mainstream samenleving van de 21ste eeuw zich bezighield met reality tv, dancemuziek en de onderbroeken van Britney Spears vond er achter de schermen een langzame opkomst van een nieuwe cultuur plaats. Lang vergeten kledingstijlen, bier- en sigarettenmerken en muziek werden opnieuw populair. Retro was cool, het milieu was waardevol en oud was het nieuwe ‘nieuw’. Jongeren wilden bestempeld worden als ‘anders’, afwijken van de massa en een eigen cultuur creëren. Stijlvolle kleding kon niet langer gevonden worden in de H&M maar kwam nu uit tweedehandswinkeltjes of werd, nog beter, zelfgemaakt. Het was niet langer cool om eruit te zien als een televisiester; het was cool om eruit te zien alsof je nog nooit een televisie had gezien.”
In zekere zin heeft de huidige hipstercultuur dus nog wel
een link met de hipsters van de jaren ’40, namelijk de neiging om zichzelf te
moeten onderscheiden van de rest van de maatschappij. Terwijl de hipsters van
de vorige eeuw echter vooruitstrevend waren en braken met taboes gaan de
hipsters van nu juist terug naar vroeger. Daarnaast is het hipsterdom een
massale subcultuur geworden en daardoor niet meer zo underground en cool als
hij ooit was. Hierdoor valt het hele karakter van het hipster zijn weg, want
met zijn allen origineel doen is natuurlijk niet echt mogelijk. Hipsters zijn mainstream geworden en dus eigenlijk al
uitgestorven.
Wat vinden jullie van de kledingstijl en de gedachte erachter? Aanhanger van het hipsterdom of meer een liefhebber van de anti-hipsterblogs? Let me know!
Let’s keep the moon awake and do electric
boogiloo.
Liefs,
Sam
Bronnen: macromeme.com, divinecaroline.com en tumblr.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Just leave your lovely comment!