zondag 8 januari 2012

Iris: Japanse eetgewoontes

Kon'nichiwa!
Mijn allereerste artikel op Dailynoted kunnen sommige zich misschien nog herinneren. In het artikel gek (op) Japan praatte ik over de gekkigheid in het land van de rijzende zon. Dit keer verdiep ik me in de eetgewoontes van mijn favoriete land.
Bij het woord ‘Japan’ is het waarschijnlijk dat het woord ‘sushi’ binnen piept. Sushi is een bekend en belangrijk kenmerk van Japan, iedereen kent het wel; een blokje rijst met daarin of op een plakje rouwe vis of groente. En wie kent niet het beeld van de bewegende band met daarop tientallen bordjes met sushi erop?



Één van mijn eigen favorieten is het gerecht ‘Chicken Katsu Curry’. Dit is gefrituurde kip, met rijst en een goddelijk sausje. Ik heb al een paar keer geprobeerd om dit gerecht zelf te maken, maar het was nooit hetzelfde als in een restaurant.



In ‘gek (op) Japan’ tipte ik al aan dat de japanners soms een beetje apart zijn. Alle Japanse eetgewoontes zijn dan ook niet geheel normaal. Wat dacht je van de takifugu vis. Deze vis is erg giftig, en dus niet eetbaar, zou je denken. Maar niet in Japan! Omdat de vis zo giftig is vinden de japanners deze vis een echte lekkernij. Alleen speciaal getrainde koks mogen deze vis bereiden, en dat heeft een reden. Ze zeggen dat als je een klein stukje van deze vis eet, het gif je een kleine sensatie op de tong geeft. Elk jaar gaat er wel iemand dood omdat diegene teveel van de vis op heeft.

En het wordt nog gekker, Japanners eten onder anderen ook: vissen-sperma, sprinkhanen, rouw paardenvlees, larven, dolfijnen en walvissen.

Ja, de japanners zijn in sommige opzichten raar. Maar zonder Japan zouden we het woord ‘sushi’ of ‘geisha’ nooit gehoord hebben. Ik vind het (ondanks alles) nog steeds een heel erg mooi land, en hoop dat ik er nog een keer heen kan; om lekker veel te eten ;).

“La vie boheme”
Xx. Iris

6 opmerkingen:

  1. Oh, ik volg deze blog pas vrij kort, ik wist niet dat je ook zo dol op Japan was! Nouja, in ieder geval te kort om de eerste post te lezen. Ik ben jaloers, je bent naar Japan geweest! Dat is echt mijn grootste droom :)

    Even over het artikel: Ik ben altijd dol op ramen, yummy!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sorry, maar Japanners zijn helemaal niet raar. Japanners zijn gewoon mensen als jij en ik. Ze hebben wel andere gewoontes en groeien op in een andere cultuur, maar ze zijn niet raar.
    Overigens vind ik de eetgewoonten die je noemt wel de extremen in Japan. De dingen die je opnoemt zijn geen gerechten die alle Japanners dagelijks eten. Ik vind je artikel erg negatief naklinken tegenover Japan(ners). En dat vind ik jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was niet de bedoeling om Japanners als 'rare mensen' af te beelden, maar de Japanners hebben nou eenmaal gewoontes die wij als vreemd kunnen zien. Japanners denken zo ook over ons, wij gekke Europeanen. Ik zeg in het artikel ook dat ik Japan een prachtig land vindt, en ik vond het interessant om de aparte eetgewoontes op te zoeken en te delen met onze volgers. Het was niet bedoeld om de Japanners een bepaald beeld te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat bedoeld ze helemaal niet! ze is gek op japan, neem het nou niet verkeerd. en trouwens, leuk artikel. soms moet je de extremen nemen om het interesant te maken :P ze wou alleen een paar feiten delen. alleen uhh wat betekent la vie boheme? ;) x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat vroeg ik me inderdaad ook af. Wat betekend La Vie Boheme, Iris? "Het ... Leven?"

    BeantwoordenVerwijderen

Just leave your lovely comment!