donderdag 9 februari 2012

Column: Annemarieke over Engelse stereotypes: waar of niet waar?

Hallo allemaal, zoals jullie nu onderhand vast wel weten, zit ik voor een jaar in Engeland. Ik ben nu al over de helft, en heb onderhand een redelijk goed beeld gekregen van hoe Engelsen nou écht zijn.( of in elk geval die hier in het noorden)
Zodra je het woord “Engels” hoort vallen, denkt men automatisch aan: een beleefde, netjes Engelsman die thee drinkt (met melk natuurlijk) die naar “The Beatles” luistert, terwijl hij Fish en Chips eet. Ook moeten we  Harry Potter, Buckingham Palace en de koningin niet vergeten. Maar nu moet ik toch bekennen dat dit niet echt een erg nauwkeurig beeld is.

Hier in het noorden moet ik zeggen dat de Engelsen erg uitbundig, luid en aanwezig zijn. Ze zijn vriendelijk, maar of ik ze nou als typisch netjes zou omschrijven? Nee.  Vergeleken met hen, voel ík me juist heel bescheiden. Ik weet niet of wij Nederlanders nou beleefder zijn opgevoed dan wij denken, maar onze hoeveelheid aan Alsjeblieft’s en Dankjewel’s is toch zeker gelijk met die van de Engelsen!  Wel moet ik zeggen dat ze enigszins een muurtje opbouwen die je door moet breken, voor ze je kan leren kennen.  Ze zullen niet zo snel uit hun zelf op je af stappen en je benaderen.
 

Tja, over die thee… ik kan hier alleen maar bevestigen dat dit toch echt waar is. Natuurlijk heb je af en toe een vreemde Engelse die niet van thee houd, maar gemiddeld drink ik hier echt wel een liter aan thee per dag! Ik moet echt flink wat maandjes in Rehab, als ik terug kom in Nederland, wil ik volledig afgekickt zijn van die goddelijk, warme vloeistof.

Qua mode is het hier toch inderdaad wel héél erg anders dan in Holland. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar op mijn Nederlandse school, het Jac. P. Thijsse, was het echt NOT DONE om als meisje een joggingsbroek aan te doen naar school. Ook met de nieuwe trend van leggings in plaats van broeken, trokken mensen gezichten vol afschuw. Hair-extensions en nephaar was allemaal véél te fake, en als je je te erg opmaakte, werd je al snel een “poederdoos” genoemd. Kortom: je moest er verzorgd uit zien, niet te slobberig, maar ook niet te overdreven gewaagd, je ging naar school, niet naar een nachtclub!
Hier in mijn Engelse College is het haast het tegenovergestelde! Iedereen draagt leggings in plaats van broeken, en men draagt met veel plezier hun Sweatpants naar school. Ze dragen grote  hoodies met bond, en een paar Uggs erbij. Er word hier dus ook érg vreemd opgekeken als je (zoals ik) af en toe hakken naar school aan doet.
Toch zijn ze ondanks hun “relaxte” outfit, wel extreem opgemaakt!  9 van de 10 meiden hebben hair-extensions in, en hebben hun haar minstens 20 keer geverfd.. en dan niet bruin of blonde high-lights, nee:  Donker paars,  hemel blauw, of knal oranje! Ondanks dat iedereen een kluisje heeft, dragen ook veel hun jas aan in de klas, soms met muts en al!

Over de koningin en Buckinham Palace..  ja, die zitten dus comfortabel in hartje London, waar vreemd genoeg 70% van de leerlingen op mijn school, nog nóóit geweest is! Het is 6 uur rijden, wat je niet precies dichtbij kan noemen, maar voor mij, een meisje uit het buitenland,  is het dus heel absurd om toe te geven dat ik al zo’n 10 keer in London ben geweest. De mensen hier in het Noorden, hebben dus zelf ook Stereotypes over de Londenaren.


Engeland is toch duidelijk veel groter en gecompliceerder dan wij ons voor kunnen stellen. Misschien is het in het noorden compleet anders dan in het zuiden, of zitten onze stereotypes van Engelse er gewoon compleet naast.. toch blijft het onwijs interessant om ze met de werkelijkheid te vergelijken. "It's not right, it's not wrong.. it's just different!"

Always
Lots of Love,
xxx
Annemarieke

6 opmerkingen:

  1. Tja, zo zie je maar weer: steretypen bestaan dus eigenlijk niet. Net als de Nederlander met klompen aan, wonend in een molen, stonend de bollen in z'n tuintje plant en als maaltijd altijd poffertjes eet dus ook niet bestaat.
    We leren wel het een en ander door het lezen van DailyNoted!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een Engelsman die thee drinkt (met melk natuurlijk) die naar “The Beatles” luistert, terwijl hij Fish en Chips eet

    Haha, sowieso! Vooral de Fish and Chips, daar was ik jarenlang van overtuigd :')

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk artikel! Ik dacht toch dat al die vooroordelen van het stereotype Engelsman klopte.. niet dus! Wat apart allemaal. Vooral hoe ze erbij lopen. Hier gaan andere ook gewoon netjes naar school. Ooit zie ik er eentje bijlopen zoals je beschrijft, maar die wordt dan wel gek aangekeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Mam,
    Dat is wel de bedoeling ja.. we proberen toch een beetje een educatieve Site (ja, geen Blog meer) te worden/blijven.

    @Rosalie,
    Ik was hier ook aardig lang van overtuigd hoor. Nu moet ik zeggen dat die Fish en Chips helemaal niet zo geweldig zijn.. het is een beetje hetzelfde als Nederlanders die af en toe "Afhaalchinees" hebben of naar de Snackbar gaan. *Mayonaise met Friet kennen ze hier niet, dat is toch echt typisch hollands, net als Frikandellen, kaassouflets en Kroketten.

    @Stephanie,
    Zo zie je maar.. misschien is Nederland toch mode-bewuster dan wij dachten!? Als ik me niet vergis staat Amsterdam nu op nr.8 op de meest Fashionable steden. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik moet een spreekbeurt houden over de stereotypes over Engelsen, over deze drie onderwerpen:
    -het eten (ik was een week in Londen en overtuigd dat het geen stereotype was :p
    -hun gebit (blijkbaar hebben veel Engelsen geen mooi gebit)
    -het weer (dit is gewoon een feit denk ik, maar ik was maar een week in Londen in de zomer dus ja, ik kan niet echt daarover meepraten :p )
    het probleem dus is dat ik geen idee hoe dat allemaal is, zou ik hier spoedig een antwoord op kunnen krijgen alsjeblieft?
    alvast bedankt en groeten uit België !
    p.s.: ik ben heel verrast door dat stuk over hun kleding, dat had ik nooit gedacht! mooi artikel trouwens :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee! Wat grappig dat je daar een spreekbeurt over doet!
      Oke, komt ie: Eten is zéker weten wel een stereotype, maar omdat Londom zo onwijs touristisch is, is het daar haast niet te merken. Als je naar het noorden reist, zie je het verschil! "Stews", Sunday Roasts, en niet vergeten de Christmas Pudding etc!
      - Nu je het zegt, realiseer ik me nu pas hoeveel van mijn vrienden en vriendinnen geen mooi gebid hebben. Waarschijnlijk zijn niet veel mensen hier aan een Beugel gegaan.
      - het weer, tja.. dat is het meest overduidelijke stereotype inderdaad. En helaas ook waar.. Het regent en het waait, vooral hier in het noorden waar ik zit. En het is KOUD! Ik droeg winterkleding tot een week geleden, en nu opeens is het mooi en zonnig, maar voor je het weet is het over een week of twee weer voorbij. Dat is gewoon het engelse weer: niet te voorspellen! Dit komt door het feit dat het een eiland is, en veel verschillende windstromen heeft, warm en koud.

      Ik hoop dat dit een beetje help! Verder ben ik er ook geen expert in helaas.
      Groetjes terug aan België! :D

      Verwijderen

Just leave your lovely comment!