zondag 26 februari 2012

Iris leest boeken

Hola!
Ik houd van lezen: fantasy, real-life, dagboeken noem het maar op en ik lees het. Ik ben een echte boekenworm dus, ik verslind in de vakantie de meeste boeken omdat ik dan meer tijd heb dan normaal. Daarom, op deze mooie zondag, een boeken artikel. Ik behandel drie boeken die ik al gelezen heb, en ik raad ze aan jullie aan!

1.  De Gelukvinder - Edward van de Vendel
De Gelukvinder is geschreven door 2 schrijvers: Edward van de Vendel en Anoush Elman. Een van de twee schrijvers schrijft 5 keer meer dan de andere (met een ander lettertype), ik neem aan dat dat Edward is omdat zijn naam als eerste op de cover staat.

Het boek gaat over het verhaal van een asielzoeker uit Afghanistan, het boek is verdeeld in 5 delen:

  1. Comedy - Introductie
  2. Documentary - Het leven in Afghanistan
  3. Roadmovie - De reis naar Nederland.
  4. Realityshow - Het leven als een asielzoeker in Nederland
  5. Drama - Slot
In een korte samenvatting het verhaal:
Als een juf aan Hamayun vraagt om een toneelstuk te schrijven over zijn leven gaat hij meteen aan de slag, hij schrijft over alles wat hij heeft meegemaakt; zijn leven in Afghanistan, de vele weken durende reis naar Nederland en de jaren waarin hij met veel onzekerheid in Nederland zat. 

Mijn beoordeling:
7/10
+
- Je kunt je goed inleven in de personages
- To the point, niet te veel detail

-
- De namen kunnen verwarrend zijn, ik raakte vaak in de war met zijn vrienden en familie
- Ik vind het persoonlijk irritant als er geen hoofdstukken zijn, er zijn wel stukjes wit maar ik had liever hoofdstukken gehad.



2. Uzumaki - Junji Ito
Uzumaki betekend 'spiraal' in het Japans, het boek is dan ook uit het Japans vertaald.
Ookal is Uzumaki niet echt een boek, ik vond het wel goed genoeg om aan jullie te laten zien.

Als het geen boek is, wat is het dan?
Het is een manga, dit is een Japans stripboek, meestal in zwart en wit en gedetaileerd. Omdat het van orgine uit het Japans komt lees je van rechts naar links in plaats van links naar rechts.

Uzumaki gaat over een meisje, Kirie, die in een klein, vervloekt dorpje woont. Het dorp is vervloekt door de spiraal, allemaal rare dingen gebeuren die te maken hebben met de spiraal.

Uzumaki heeft drie delen, volume 1, 2 en 3.

Mijn beoordeling:
+
9/10
- Heel erg mooie tekeningen
- Je kan niet stoppen met lezen
-
- Er zit niet een echt verhaal in (allemaal korte verhaaltjes)
- Het is jammer dat alle delen niet bij elkaar zitten, je moet alle drie de boeken apart kopen.


3. Achter Tralies - Anne-Marie van Capelle
Achter tralies is geschreven door Anne Marie van Cappelle. Het boek komt uit een reeks boeken die allemaal gebaseerd zijn op een echt verhaal, zo heb je ook 'De Stalker' en 'Vakantievriendinnen' in die zelfde serie. De serie is te herkennen aan de tekst 'real life' op de zijkant van het boek.

Het boek gaat over een meisje genaamd Leyla, die door foute vrienden twee keer vast komt te zitten, in 'Achter Tralies' word beschreven hoe ze in de gevangennis terecht kwam en hoe ze dat ervaarde.

Mijn beoordeling:
7/10
+
- Het boek is leuk om te lezen, en educatief!
- Een paar pagina's over wat er na het boek gebeurt is, geen open einde.
-
- Ik las niet veel over Leyla's gevoelens
- De hoofdstuk nummers zijn lastig te volgen

Vinden jullie dit voor herhaling vatbaar, of is het een one-timer?

'La vie boheme'
xx - Iris

7 opmerkingen:

  1. ik houw wel van boeken dus ik wil het wel vaker zien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, een manga! Ik ben zelf zwaar verslaafd daaraan, dus ik ga kijken of ik deze ergens kan vinden. En zo'n artikel als dit is zeker voor herhaling vatbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk zo'n artikel! Ik weet haast nooit leuke boeken dus het is heel handig!
    Het eerste boek likt me erg mooi!

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. voor herhaling vatbaar!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb zelf ook het boek achter tralies gelezen voor mijn boekverslag nederlands. Vond het een erg mooi boek. Je leert ook het een en ander van het boek. Zeker wel voor herhaling vatbaar!!

    BeantwoordenVerwijderen

Just leave your lovely comment!