dinsdag 21 februari 2012

Sam moet haar liefde voor fantasy delen

Wat doe je als het bijna vakantie is, het profielwerkstuk is ingeleverd en je voor het eerst sinds het begin van je examenjaar weer vrije tijd hebt? Juist, dan ga je FANTASY LEZEN :D Oke, oke, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jullie niet allemaal zo enthousiast zijn als ik, maar jullie kennen het
wel: als je iets helemaal geweldig vindt moet je het gewoon delen. En dat is precies wat ik ga doen!

Wees niet gevreesd, jullie zullen niet meteen in larpende wereldvreemde nerds veranderen. Dit proces zet zich schijnbaar pas in gang als je honderden fantasyboeken hebt gelezen en aangezien jullie waarschijnlijk nog dummies zijn op dit gebied  hoeven jullie niet te vrezen voor jullie social status. Zijn jullie er klaar voor? Dit zijn mijn drie favoriete series:



Titel: Zeven Wateren serie (Dochter van het Woud, Zoon van de Schaduwen, Kind van de Profetie, Erfgenaam van Zeven Wateren, Ziener van Zeven Wateren)
Auteur: Juliet Marillier
Hoe en wat: Met stip mijn favoriete fantasyserie. Juliet Marillier schrijft epische boeken die zich afspelen in de wereld van de Kelten. In alle romans van Zeven Wateren vertolkt een vrouw de hoofdrol, dus girl power alom! Aangezien je na Zeven Wateren vast en zeker meer wilt lezen kan ik jullie ook de Kronieken van Bridei, Wildewoud en Hartenbloed aanraden. Of je leest gewoon al haar boeken, maar dan ben je nog wel een tijdje bezig.



Titels: Lycidas, Lilith (het is een trilogie maar het laatste boek is helaas alleen nog maar verkrijgbaar in het Duits, schade...)
Auteur: Christoph Marzi
Hoe en wat: Christoph Marzi beschrijft op magistrale wijze het levensverhaal van weesmeisje Emily Laing, die dankzij een sprekende rat kennis maakt met de ondergrondse metropool van Londen. Samen met haar beste vriendin, haar stiefvader/briljante alchemist/droogkloot/verteller Wittgenstein en de elf Mauritius Melkwit op zoek gaat naar haar ouders. Tijdens deze zoektocht maken ze natuurlijk allerlei geweldige en verschrikkelijke avonturen mee. Gigantisch pluspunt is het belang van mythologie, allerlei goden uit de Egyptische, Griekse en christelijke mythologie komen tot leven. Aanrader!


Titel: The Kingkiller Chronicles
Auteur: Patrick Rothfuss
Hoe en wat: Deze serie moet je gewoon in het Engels lezen want wat schrijft deze man goed! De geweldige, dappere, magische en in mijn hoofd übersexy hoofdpersoon Kvothe vertelt zijn levensverhaal in drie dagen, en elke dag waarop hij vertelt beslaat een heel boek. Je zal wel denken, wat heeft die knakker allemaal meegemaakt dat er drie dikke boeken over volgeschreven kunnen worden? Te veel om op te noemen dus. Ik denk dat de flaptekst van deel één wel genoeg zegt:

I have stolen princesses back from sleeping barrow kings. I burned down the town of Trebon. I have spent the night with Felurian and left with both my sanity and my life. I was expelled from the University at a younger age than most people are allowed in. I tread paths by moonlight that others fear to speak of during day. I have talked to Gods, loved women, and written songs that make the minstrels weep. 


My name is Kvothe. You may have heard of me. 


Dit is voorlopig misschien wel even genoeg. Voor de gevorderde lezer raad ik ook nog Artemis Fowl, His Dark Materials, A Hitchhikers Guide To The Galaxy, The Hunger Games en The Dwarfs aan, stuk voor stuk pareltjes van boeken.

Veel leesplezier!

Let's keep the moon awake and do electric boogiloo.


Liefs,
Sam

7 opmerkingen:

  1. Sander (vader van Miss Donderdag)21 februari 2012 om 12:34

    Leuk! Ben zelf ook een Fantasy (en SF) fan. Heb inmiddels een bibliotheek met meer dan 700 (in het Nederlands vertaalde) titels. In aanvulling op bovenstaande, denk ook eens aan: Terry Goodkind (Wetten van de Magie, Fiona McIntosh (diverse trilogiën), David Eddings (De kronieken van Belgarion). Terty Pratchett (Schijfwereld), Robin Hobb (diverse series), Robert Jordan (Het Rad des Tijds) en Raymond Feist (Magiër en volgende). Kortom een hele wereld om te ontdekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeh, die onderste moet ik ook nog steeds lezen :'D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken ze allemaal niet! Hou ook erg van fantasie boeken. Ken je 'het groene vuur' van Eva Raaff? Dat is echt mijn favoriet! Is van 'de taragon trilogie. Dit is dan deel 1 van de drie. Maar deel 1 heeft niet echt een open einde, maar is zoo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. JA, FANTASY!!! Zo grappig als die mensen me in de bibliotheek zien vertrekken met een grote stapel fantasy boeken. Ik wordt door mijn ouders altijd 'fantasy-freak' genoemd... Fijn dat er mensen zijn die hier ook dol op zijn! Dankje voor je tips trouwens, heel handig! Heb je Gone, Eragon, Magiek, Het Verbond van de Bliksems, de Alchemist, Tunnels, Het Geheim van Villa Argo, de Grijze Jager en de Ring van Vuur al gelezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Extreem late reactie, maar ik heb de Alchemist, Tunnels en Gone gelezen. Op de één of andere manier vond ik The Alchemist niet zo heel tof, Tunnels is heel leuk maar wel voor een wat jonger publiek en Gone vond ik echt ge-wel-dig. Vooral omdat het een jeugdboek is waarin dingen gebeuren die echt keihard zijn, heel spannend en ook wel een beetje controversieel.

    BeantwoordenVerwijderen

Just leave your lovely comment!