woensdag 8 februari 2012

Sharon viert Valentijnsdag met recepten van Culy.nl

Bonjour mes amis,

Misschien is het nog een beetje vroeg voor een post over Valentijn, maar over iets minder dan een weekje staat deze feestdag alweer voor de deur. Ik, zelfs met mijn doorgewinterde vrijgezellenstatus, vind Valentijnsdag altijd geweldig. Bij ons op school hebben we rozen en ballonnenacties: voor een paar euro kan je rozen of ballonnen kopen voor je geliefde, crush of beste vriend(in). Ik word altijd zo vrolijk van die lieve rode en roze dingen die door de school vliegen. Stiekem hoop ik wel dat ik dit jaar iets krijg.. (aka mission impossible, ik heb serieus nog nooit iets gekregen met Valentijnsdag van iemand die me serieus leuk vond. Zielige ik, snik snik.)
Met Valentijnsdag vind ik het ook altijd leuk om zelf dingen weg te geven. Al snel denk ik hierbij aan koekjes, cupcakes en andere lekkernijen. En laat ik nou nét de geweldige site www.culy.nl ontdekt hebben! Hier staan de meest lekkere recepten en weetjes omtrent (gezond) eten en zoetigheid op. Ik waarschuw jullie: als je eenmaal deze onwijs toffe site bezocht hebt, ren je daarna meteen naar de winkel om ingrediënten te kopen en vervolgens de keuken vies te maken om een heerlijk recept uit te proberen!


Mijn favorieten zijn Rocky Road Brownies, Caramel Macchiato (Starbucks Style, een aanrader voor de Starbucksverslaafden onder ons (ik voel me absoluut niet aangesproken)) en Karamel-cashewnoten chocoladereep. Allemaal súper easy te maken, en echt goddelijk. En perfect om te maken voor Valentijnsdag, of gewoon omdat je er zin in hebt

Rocky Road Brownies


Voor de chocoladecake:
  • - 175 g boter
  • - 200g lichtbruine basterdsuiker
  • - 2 grote eieren
  • - 140 g zelfrijzende bakmeel
  • - 50 g cacaopoeder
  • Of, in plaats van al het bovenstaande, een kant-en-klare Browniemix en de daarbij horende benodigdheden.
Voor de rocky road:
  • - 300 g donkere chocolade, grof gehakt
  • - 3 el golden syrup
  • - 12 marshmallows, gehalveerd
  • - 100 gram boter
  • - 85 g Maltesers
  • - 85 g rozijnen
  • - 50 g walnoten, gehalveerd
1. Voor de chocoladecake: verwarm de oven voor op 180′ C boven-en onderwarmte. Vet een vierkante vorm van 20 cm in en bekleed beide zijden met bakpapier.
2. Laat de boter zachtjes smelten in een pannetje op laag vuur en laat het daarna 5 minuten afkoelen. Klop de suiker, eieren, bloem en cacao erdoor. Lepel het beslag in de vorm en maak de bovenkant glad met een spatel. Bak de cake 35 minuten of totdat een satéprikker er droog en schoon uitkomt. Laat de cake afkoelen in de vorm.
3. Maak de rocky road: smelt de boter, chocolade en golden syrup au bain marie. Laat de gesmolten massa 15 minuten afkoelen, doe dan de marsmallows, Maltesers, rozijnen en de walnoten erbij en meng met de chocolade. Verdeel alles over de cake en spreid het uit met een spatel. Laat het op een koele plaats opstijven. Verwijder uit het blik en snijd in 16 vierkanten.

 
Caramel Macchiato (Starbucks style)
Voor de koffie:
  • 2 eetlepels vanille siroop (recept hieronder)
  • 1 / 2 kopje verse espresso (zo’n 125 ml)
  • 250 ml gestoomde en schuimende melk
  • 3 tot 4 eetlepels karamelsaus (te koop bij bv. Starbucks of supermarkt)
Voor de vanille siroop:
  • 250 ml water
  • 175 gram kristalsuiker
  • halve theelepel vanille-extract
Maak eerst de vanille siroop. Hiervoor doe je de suiker en het water in een pannetje. Breng aan de kook en kook voor 5 minuten. Laat afkoelen en voeg vanille-extract toe. Roer dit goed door en bewaar de siroop in een bakje, in de koeling. Dit kun je vaker gebruiken, niet weggooien dus! :-)
Zet de espresso en schuim de melk op. Doe de vanille siroop, espresso en warme opgeklopte melk in een mok. Drizzle (extra veel!) caramelsaus eroverheen en serveer.


 Karamel-cashewnoten chocoladereep
  • 450 gram melkchocolade, fijngehakt
  • 120 gram toffees, fijngehakt
  • 120 gram gezouten cashewnoten
Bekleed een bakplaat met bakpapier. Au bain marie of in een magnetron smelt je de chocolade tot een gladde massa. Roer de gehakte toffees en cashewnoten erdoorheen (bewaar wat voor garnering) Giet het mengsel op de bakplaat en verdeel in een gelijkmatige laag (het zal niet de hele bakplaat  bedekken). Strooi er een aantal extra gehakte toffees en cashewnoten overheen.
Koel de plaat ongeveer 30 minuten in de koelkast, totdat het een hard geheel vormt. Breek het in stukjes en serveer. Bewaar restjes in een luchtdichte doos in de koelkast.



Wat ga jij doen met Valentijnsdag? Vier je het gezellig met je vriendinnen? Is dit de dag dat je je crush ein-de-lijk laat weten wat je voor hem voelt? Of heb je helemaal niets met Valentijnsdag? Laat het ons weten, wij zijn altijd benieuwd naar jullie verhalen!

Believe in yourself,
Sharon.
Recepten en foto's komen van www.culy.nl

1 opmerking:

Just leave your lovely comment!